Kaip pragyventi karštas dienas

Vidurvasarį, kai labai karšta, net ir sveikiems žmonėms iškyla klausimas, kaip pragyventi alinant tropiniam karščiui, kaip naktimis pailsėti ir išsimiegoti, jei taip tvanku ir prakaitas liejasi upeliais.

Tinkamiausi gėrimai

  • Karštomis vasaros dienomis troškuliui numalšinti tinka švarus šaltas negazuotas vanduo, o dar geriau - vanduo iš šaltinio arba lengvai mineralizuotas vanduo. Nepatariama gerti ledinio vandens, nes jis gali tapti tik peršalimo ligų priežastimi. Tinkamiausias vanduo karštą vasarą - silpnai šarminis mineralinis vanduo iš mineralinio vandens gręžinių, nes vasarą kartu su prakaitu žmogaus organizmas netenka daugybės reikalingų mineralų ir druskų. Mineraliniame vandenyje gausu virškinamojo trakto, kepenų, tulžies pūslės ir inkstų darbą reguliuojančių medžiagų, dėl šio vandens poveikio suaktyvėja medžiagų apykaita.
  • Rytų šalyse arbata pripažinta geriausiu gėrimu, malšinančiu troškulį. Ištirta, kad norint numalšinti troškulį, arbatos reikia išgerti trečdaliu mažiau nei vandens. Geriausiai troškulį malšina žalioji arbata, be to šioje arbatoje gausu vitaminų, mineralinių ir kitų žmogaus organizmui reikalingų medžiagų. Nustatyta, kad karštoje žaliojoje arbatoje yra ir vėsinančių medžiagų, kurios mažina kūno temperatūrą. Arbatą geriau saldinti ne cukrumi, o medumi.
  • Kava gerai ir greitai numalšina troškulį, tačiau kavoje esantis kofeinas skatina prakaitavimą, todėl karštomis dienomis kavos patariama gerti saikingai.
  • Gira karštomis dienomis malšina troškulį ir padeda kovoti su žalingomis bakterijomis. Giroje yra žarnyno mikroflorą normalizuojančių rūgščiųjų pieno bakterijų, žmogaus organizmui būtinų amino rūgščių bei B gru-
  • pės vitaminų. Naudinga gerti tik tą girą, kuri yra natūrali ir pagaminta pagal visas taisykles.
  • Nors alus - taip pat rūgimo produktas kaip ir gira, tačiau troškulį malšina kur kas prasčiau. Alaus sudėtyje yra apynių spurgų - medžiagų, kurios džiovina gleivinę ir, atvirkščiai, sukelia troškulį. Be to, alų inkstai gana prastai šalina iš organizmo, todėl jos išgėrus gali ištinti kūnas.
  • Šviežiai išspaustos sultys gerai malšina troškulį ir aprūpina organizmą vitaminais. Šviežiai išspaustas sultis reikia gerti tuoj pat (išskyrus burokėlių), nes jau po pusvalandžio jose vitaminų lieka nedaug, juos suardo šviesos ir deguonies poveikis. Morkų, prieš spaudžiant sultis, geriau visai neskusti, o tik nuplauti po šalto vandens srove ir nušveisti kietu šepetėliu. Geriausiai troškulį malšina rūgščios vaisių ir uogų bei daržovių sultys, kurias patartina praskiesti vandeniu. Sultis gerkite po truputį, gardžiuodamiesi kiekvienu gurkšneliu, kad jos geriau susimaišytų su seilėmis. Galite sultis gerti per šiaudelį, kurį laiką palaikydami burnoje. Sulčių gerkite pusvalandį prieš valgį arba ne anksčiau nei 2-4 valandos po valgio.
  • Troškulį galima numalšinti ir rūgpieniu arba kefyru. Kefyro, rūgusio pieno, geriamojo natūralaus jogurto sudėtyje yra organinių rūgščių, veiksmingai malšinančių troškulį. Be to, rūgščius pieno produktus žmogaus organizmas įsisavina žymiai greičiau nei pieną.

Padidėjusi nervinė įtampa

Dėl alinančių karščių žmonės dažnai tampa dirglesni, padidėja nervinė įtampa, dėl jos gali pradėti „šokinėti" kraujospūdis, svaigti galva, kankinti nemalonūs pojūčiai širdies srityje.

  • Karštomis dienomis patartina sumažinti fizinius ir psichologinius krūvius.
  • Jei susidarė stresinė situacija, atlikite tokį pratimą: stovėdami tiesiai suglauskite kojų pėdas, rankas ištieskite išilgai kūno, pasistiebkite ant pirštų galų, galvą atloškite atgal, o smakrą pakelkite į viršų. Kvėpuokite lygiai ir lėtai. Šioje pozoje pabūkite 1-2 minutes, paskui sugrįžkite į pradinę padėtį. Šį pratimą pakartokite 7 kartus.
  • Ryte ir vakare gerkite centrinę nervų sistemą raminančių vaistinių augalų arbatos arba paprastosios sukatžolės ar valerijonų šaknų antpilų lašų.
  • Pasiruoškite raminamosios arbatos: sumaišykite po šaukštą mėtų ir paprastųjų sukatžolių lapų, apynių spurgų ir susmulkintų valerijonų šaknų. Šio vaistinių augalų mišinio gerkite vietoj arbatos prieš miegą.
  • Karštomis dienomis venkite mėsos, kavos, šokolado, kakavos, rūkytų maisto produktų, prieskonių, alkoholio, ruoškite žuvies, vištienos ir kalakutienos filė patiekalus.
  • Dažniau valgykite morkų, apelsinų, jūros kopūstų, riešutų, razinų, pupelių, kiaušinių, varškės, burokėlių ir salierų.
  • Arbatos gerkite su mėtomis. Gerkite džiovintų vaisių kompoto.
  • Vakarieniaudami valgykite šviežių daržovių salotų su alyvuogių aliejumi ir gausiu kiekiu svogūnų.

Geras miegas tvankią naktį

Nemažai žmonių tvankiomis vasaros naktimis skundžiasi nemiga, o pakankamai gerai neišsimiegoję - pablogėjusia nuotaika ir sumažėjusiu darbingumu. Vasaros nemiga gana dažnai skundžiasi ir tie žmonės, kurie kitais metų laikais miega gerai.

  • Užmigti padeda žalsvai žydrų atspalvių patalynė.
  • Jei norite greičiau užmigti, į pusę litro šalto vandens įpilkite 3 šaukštus acto, jame sumirkykite medvilnines kojines ir apsiaukite valandą prieš miegą.
  • Jei miegamajame tvanku, šalia lovos padėkite mėtų aliejuje
  • sumirkytą gniužulėlį vatos ir netrukus pajusite, kad kvėpuoti pasidarė lengviau.
  • Prieš miegą nykščiais 10 minučių pamasažuokite rankų mažųjų pirštų galiukus, kuriuose yra miego taškai.
  • Gerkite vaistinių augalų mišinio nuo nemigos: lygiomis dalimis sumaišykite susmulkintų vaistinių šventagaršvių ir valerijonų šaknų. Šaukštą (be kaupo) mišinio užpilkite stikline verdančio vandens, palikite pusvalandį nusistovėti, gerkite po pusę stiklinės 3-4 kartus per dieną.
  • Kad ramiau miegotumėte: šaukštą medaus ištirpinkite stiklinėje mineralinio vandens ir supilkite pusės citrinos sultis, išgerkite ryte, pusvalandį prieš valgį, vartokite apie 2 savaites. Padeda nuo nemigos, padidinto nervingumo, sumažina kraujospūdį.
  • Prieš miegą išgerkite puodelį šilto pieno ir suvalgykite džiūvėsėlį su medumi arba suvalgykite bananą.
  • Jei sutriko miegas, maudykitės valerijonų šaknų vonioje: žiupsnelį susmulkintų valerijonų šaknų suberkite į termosą, užpilkite litru verdančio vandens ir palikite valandą nusistovėti, paskui nukoškite ir supilkite į paruoštą karšto vandens vonią. Šioje vonioje maudykitės 15-20 minučių, nusišluostykite (galite ir nenusišluostyti) ir tuoj pat atsigulkite į lovą.

Parengė Remigija ZINKEVIČIENĖ
Savaitė, 2012